Liikunnan merkitys
Omassa lapsuudessa olimme aina menossa pelaamaan jotain. Talvella harrastettiin talvilajeja, syksyllä ja keväällä kelien mukaan mitä pystyi ja kesäisin kaikkea maan ja taivaan väliltä. Sisälle jos jäi äiti kysyi "onko sulla kuumetta".![]() |
Kuva 10. |
Uskallankin siis sanoa, että koululiikunnan merkitys on suurempi kuin koskaan aikaisemmin. Lapsia pitää osata opettaa kiinnostavasti, jotta liikuntakärpänen puree myös vapaa-ajalla. Leikkien sekä hauskuuden kautta lajitaitoja kun pystyy opettamaan lapset voisivat tarttua syöttiin. Jehki tekee mielestäni tässä asiassa aivan mieletöntä työtä. Hän soveltaa kaikkia lajeja hienosti ja luo joka kerta mielenkiintoisen liikuntatunnin.
Laji kokonaisuudet
Koulun liikuntatunneilla lajit joita pelataan muistuttavat paljon toisiian. Tästä sain ideani kehitystehtävän aiheeksi. Tarjoan ideoita jotka poikkeavat täysin yleisestä koululiikunnan kattauksesta. Ne toimisivat tietenki vähän kuin välipalan muodossa. Silloin tällöin., mutta ei makeaa mahan täydeltä. Näin keskittyminen pysyy kokonaisuudessa.
![]() |
Kuva 11 |
OPS
"Liikunnan opetuksen tehtävänä on vaikuttaa oppilaiden hyvinvointiin tukemalla fyysistä, sosiaalista ja psyykkistä toimintakykyä sekä myönteistä suhtautumista omaan kehoon. Oppiaineessa tärkeitä ovat yksittäisiin liikuntatunteihin liittyvät positiiviset kokemukset ja liikunnallisen elämäntavan tukeminen. Oppitunneilla korostuvat kehollisuus, fyysinen aktiivisuus ja yhdessä tekeminen. Liikunnan avulla edistetään yhdenvertaisuutta, tasa-arvoa ja yhteisöllisyyttä sekä tuetaan kulttuurista moninaisuutta" (lainaus: opetushallitus).Opetushallituksen opetussuunnitelmassa kannustetaan positiivisiin kokemuksiin, se on tie jolla saadaan oppilaat liikumaan ja se on kaiken ajatuksen pohja laijeissa joita tarjoan.
Lähteet:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti